Nice to meet you
24 december 2011 - Hoi An, Vietnam
Vietnam!
Na twee weken rondreizen vind ik het leuk iets over het land te vertellen.
Het is een arm land, toch rijk aan grondstoffen en voedel.
De generatie die nu leeft is eigenlijk de eerste die geen oorlog gekend heeft. Het land is jong. Er zijn veel mogelijkheden maar er is eigenlijk nog te weinig kennis en geld om daadwerkelijk echt te groeien. De mensen doen wat ze kunnen en houden ervan alles op hun eigen manier te doen(lang niet altijd effectief) en daarnaast is er heel veel creatie van banen waardoor je voor ieder klusje een baan hebt, dit is ook niet de meest ideale weg. Tenminste dat is het beeld wat ik heb op dit moment.
De andere kant van deze soort van chaos is dat eigenlijk alles mogelijk is wat je wilt... zolang er maar wat aan te verdienen valt.
Een van de dingen wat gekkewerk is is het bussysteem. Inmiddels een aantal busritjes gemaakt met de publicbus.
Een van de keren werd ik, samen met een nederlands stel waar ik een paar dagen samen mee reisde, bijna een bus in geduwd.. We schreeuwde wat heen en weer over het aantal dong en dat wij toch echt een ticket wilde.. Anyway..de bagage lag onderin..wij in de bus zonder ticket..die kregen wij niet. Al rijdend kwamen wij er achter dat iedereen zo de bus in word gehesen. Zonder kaartje of iets. Het gaat gewoon niet via het busbedrijf, maar het zijn hele eigen jobs incl visitekaartjes. En als er politie controle doet dan worden er wat geld uitgewisseld en kunnen we weer doorrijden.
Na twee weken rondreizen vind ik het leuk iets over het land te vertellen.
Het is een arm land, toch rijk aan grondstoffen en voedel.
De generatie die nu leeft is eigenlijk de eerste die geen oorlog gekend heeft. Het land is jong. Er zijn veel mogelijkheden maar er is eigenlijk nog te weinig kennis en geld om daadwerkelijk echt te groeien. De mensen doen wat ze kunnen en houden ervan alles op hun eigen manier te doen(lang niet altijd effectief) en daarnaast is er heel veel creatie van banen waardoor je voor ieder klusje een baan hebt, dit is ook niet de meest ideale weg. Tenminste dat is het beeld wat ik heb op dit moment.
De andere kant van deze soort van chaos is dat eigenlijk alles mogelijk is wat je wilt... zolang er maar wat aan te verdienen valt.
Een van de dingen wat gekkewerk is is het bussysteem. Inmiddels een aantal busritjes gemaakt met de publicbus.
Een van de keren werd ik, samen met een nederlands stel waar ik een paar dagen samen mee reisde, bijna een bus in geduwd.. We schreeuwde wat heen en weer over het aantal dong en dat wij toch echt een ticket wilde.. Anyway..de bagage lag onderin..wij in de bus zonder ticket..die kregen wij niet. Al rijdend kwamen wij er achter dat iedereen zo de bus in word gehesen. Zonder kaartje of iets. Het gaat gewoon niet via het busbedrijf, maar het zijn hele eigen jobs incl visitekaartjes. En als er politie controle doet dan worden er wat geld uitgewisseld en kunnen we weer doorrijden.
Toen ik gister alleen richtig Hoi an reed was het nog maffer.. Ik besloot dat ik het fijn vond gewoon een degelijk kaartje te hebben dus die heb ik braaf gekocht.. De volgende morgen moest ik een kwartier voor vertrek mij bij de balie melden. Ik zag dus bus al staan maar dacht vooruit ik vraag toch maar even.. En toen... Yeah, I will call somebody.. just a moment. Daar kwam hij dan.. mijn moterbike-taxidriver. Hij dropte mij 300 meter van het busstation vandaan waar ik 10 minuten later werd opgepikt door dezelfde bus die ik had zien staan.. Oftewel.. De baliemedewerker verdiende er iets aan, de taxichauffeur, de buschauffeur, en natuurlijk de politie en waarschijnlijk de portier van het busstation.. Anyway.. iedereen behalve de bus maatschappij. That's part of the deal!
Dan nog iets waar ik mij over verbaasd heb.. Het lijkt of ze vaak vrij kortaf zijn. Niet alleen is hun beperkte engels maar ook in het vietnamees. Nu blijkt dat ook de vietnamese taal vrij klein is. In de zin dat ze weinig worden kennen, en als ik het goed heb begrepen met name weinig werkwoorden. Een amerikaans-vietnamees meisje vertelde dat als zij zegt dat ze uit amerika komt zegt ze alleen. Ik amerika. Fijn om te weten!
Tot zover over het land.
Op dit moment ben ik in Hoi an, het rustige plaatsje waar je alles voor een prikkie kan laten maken. Dus heb net eigen design sandalen opgehaald :)! En vanmiddag haal ik een chic jurkje op, op maat gemaakt. Slechts 25 dollar, ahhh!!
Waarschijnlijk reis ik morgen samen met een australisch meisje naar Hue. We hebben bedacht om met kerst de low budget hostels in te ruilen voor een iets luxer hotel. It will be great!
Bedankt voor de leuke liefdevolle berichtjes/mailtjes/smsen!
En ik vind het heel leuk om te lezen hoe het daar met jullie gaat, keep me updated!
Hele fijne kerstdagen!
Knuffel
Ps. binnenkort zal ik tijd nemen om ook foto's te uploaden
Pps. Mijn telefoonnummer die ik had vervalt 6 januari vanaf dan heb ik alleen mijn nederlandsprepaidnummer: 0683352319 en zolang als ik vietnam ben een vietnameesnummer: 01285232581

Dus dit wordt een sjieke kerst in nieuw tenue en in een lux hotel. Merry Christmas.
xxx P&M
goed om te horen dat je het naar je zin hebt. veel plezier in je luxeuse hotel. hier gaat alles ook goed. ohja we hebben je poberen te bellen, maar kregen je niet te pakken. heb van demian een vitrine kast gekregen voor kerst om mijn pinguins in te zetten. verder gaat het tussen ons heel erg goed. fijne kerstdagen en geniet van je verdere reis. veel liefs en xxxxx van je broertje en je schoonzusje
Leuk om te lezen. Ik herken je verhalen, had zelf erg veel moeite om het engels van de vietnamezen te verstaan. Toen ik ging schrijven bleek dat we allebei wel engels spraken, maar de uitspraak is wat vreemd. Heb je ook al de immense hoeveelheid kinderen meegemaakt? Vond ik erg indrukwekkend. En uiteraard het transport per fiets/motor? Nooit geweten dat er zoveel op een brommertje past... Geniet van Hue, mooie stad met historie. Hele fijne feestdagen voor zover je er iets van merkt en ben benieuwd naar je foto's groet karla
Leuk alle informatie over het land. En wat een goed idee om luxe kerst te vieren, dat zal wel relaxed zijn na deze eerste inspannende weken. Je lijkt al aardig te wennen aan je nieuwe leven. Da's mooi want je hebt nog een lange en heerlijke tijd voor de boeg. Ik wens je gezellige kerstdagen. Ps: we missen je in de OP!
Leuk weer een update! Was al erg benieuwd wat je allemaal aan het doen was en hoe het gaat. Hoe waren je kerstdagen? Die van mij waren goed! Liefs!!
Hier plenst het op dit moment enorm, ik heb vanmiddag met mijn zusje Gerrie die deze dagen hier is een buitenrit gemaakt - toen was het nog droog - en daarna knussig de paarden binnen gezet om te voeren (lekkerrrr) toen we binnen waren barstte het los. Hoe was de jaarwisseling daar? KGa je lezen laterrrrr. Dag jarig jetteketet tot de volgende lees/schrijf actie.
Gefeliciteerd en gelukkig nieuw jaar en hugs!
Leuke blogs en ben blij voor je dat je lekker geniet daar ,ik blijf je volgen hier gaat alles zijn gangetje in het koude kikkerlandje:)
groetjes jose