Buitenspelen

25 maart 2012 - Hanoi, Vietnam

 WWOOF maar 10 dagen werk en 4 vrije dagen.. Dat was het.
 
Even wonen en leven in het plattelandsleven van thailand.. Wilat(thai) en Lesley(Engels) waren de beste gasthouders. Altijd super zorgzaam en zo geduldig.
In hun wilde tuin en hun prachtige huis was het fijn even te zijn. Ze hebben 10 jaar in Japan gewoond en hun huis was zo mooi. Aangezien het leek alof het niet gepast was om nieuwschierig te zijn heb ik helaas geen foto's (ik heb een paar keer gevraagd/gehint of ik het hele huis mocht zien. Maar met als antwoord, tomorrow etc, durfde ik al helemaal niet met mijn camera rondtelopen).
 
Hun droom is om zo veel mogelijk biologisch en zelfvoorzienend te zijn (Sofie ik heb ze verteld over verse aarde! :D). Alles was zo georganiseerd en niets was er zonder reden. Een aantal kleine voorbeelden: de eenden zijn er met name om de slakken uit de rijstvelden te halen. En het vele water (slootjes) voor de grondbevruchting. Ze maken hun eigen ' kunstmest' en kippenvoer.

De foto's geven denk ik wel een idee hoe het ongeveer was.. Veel groen en veel beesten(vissen, kippen, eenden, ganzen, zwanen, kuiken, kuiken, kuikens en nog meer eenden).
Onze taak, ik was daar samen met een ander nederlands meisje, Marije, Wilat helpen met alle klussen. We hebben van alles gedaan. Van kuilen graven tot bomen planten. Van bananenboom choppen. Van dieren voeren tot onkruid wieden. Van graswortel zoeken uit de nieuwe bedden tot blaadjes plukken(groente) voor de donderdagmarkt. En nog veel veel meer klusjes.
 
Het waren pittige werkdagen maar met altijd "do the best you can", eeuwige dank en geweldige maaltijdvoorziening was dit goed. Daarbij werkte Wilat en Lesley veel harder en langer dan ons. 
 
Het was op een of andere manier een af en toe een beetje chaotisch. Wilat vroeg namelijk vaak dingen met intonatie alsof het logisch was even iets te doen. Daarbij was hij enorm perfectionistisch. In hun tuin groeide overal wel iets (bruikbaars). Juist waarvan wij konden denken dat is niets, vertelde Wilat dat het zijn speciale " hubbeldeflub" plantje was. 
Gelukkig was Wilat uit uiterst geduldig.. Dus als wij na 3x heen en weer lopen nog steeds niet het juiste hadden gevonden(de juiste compost/plant/takken/schep etc) slaakte hij een typisch Wilat zuchtje uit en moest vaak dan lachen.
 
Het meest facinerende nog wel was misschien dat Wilat zo graag alles wilde gebruiken. Alles met een tweede functie werd opgeveegd/opgeraapt en bewaard. Na het ontvliezen en schudden van rijst (ik weet eindelijk wat er allemaal gebeurt is met de rijst uit een jumbopakje!) kon Wilat als een muis alle gevallen rijstkorrel opsporen(don't forget the corners).
 
Oeh en als je denkt dat het stil is op het platteland.. vergeet het maar.. Kikkers, vogels, kevers, muggen, krekels en andere dierlijke herrieschopper maakte zoveel lawaai dat ik er soms niet eens van kon slapen.
 
Voor nu laat ik het hier bij... Het geeft in ieder geval een indruk :).
 
Verdere plannen na vandaag, het grove plan voor de resterende maanden: Indonesie!!:  
 
Eerst richtig Bangkok. Vandaar naar maleisie ri indonesie. Via Sumatra naar Java waar het geweldig zou zijn Eva en Saskia te meeten in Jakarta(maar dat is nog de vraag of dat gaat lukken)!
Ergens daar is het plan om naar Singapore te gaan om Sarah(van reizen in Vietnam) te bezoeken.
Daarna weer terug en via ........ ri sulawesie om vanaf daar naar Kuala lumpur te vliegen.
 
Na wonen bij Wilat en Lesley en ander halve week hier in Chiang mai heb ik super veel zin weer op pad te zijn! De trein gaat over 3 uur!
 
Yoehoe!!!
 
Knuffel
 
Seraya

4 Reacties

  1. sofie van rhijn:
    25 maart 2012
    Klinkt goed!!! tjeemie je neemt het er van! even ook jakarta. ik lees je verhalen met een glimlach!
    Groet Sofie
  2. Martine van 't Westeinde:
    27 maart 2012
    Wauw Seraya, weer een tof verhaal!!! Echt heel erg leuk, krijg ook heel erg de kriebels als ik dit allemaal lees. Wat ben jij weer een boel ervaringen rijker!:-) Liefs!
  3. HannE:
    1 april 2012
    on
    voor
    stel
    baar

    serieus, als je dit zo even leest in de trein op weg naar groningen. Wat een ervaringen doe jij daar "even" op.
    Nu ben je bij Eva, vet bizar!!
    Geniet ervan daar, maar dat hoef ik volgens mij niet vaker te zeggen :)
  4. angelique matthijssen:
    4 april 2012
    Hoi, ik zit hier met Merel op schoot jouw avonturen te lezen, nu gaat Merel je dus wat schrijven:hoi Seraya ik vind het erg leuk dat ik met je kan chatten(zoals hier),Ik zit nu bij mama op schoot (En het zit erg lekker!)Nou doei!!!!!!!