Ho chi minh - Hanoi
11 januari 2012 - Hanoi, Vietnam
Lieve lezers!
Iets meer dan een maand is om. In eerste instantie had ik gedacht dat ik langer erover zou doen een heel land over te reizen. Maar plannen om verder te reizen zijn zo snel gemaakt en de dagen vlogen om. Tijd om een nieuw plan te maken. Wat hierna?!
En het is geworden. China. Vanmorgen heb ik mijn 30dagen visum opgehaald. Morgen vertrek ik met de bus ri. Nanning. Het idee is om een beetje in het zuiden te blijven (ivm. tijd en kou in het noorden). Je schijnt veel outdoorsporten te kunnen doen, dus ik ben benieuwd! Daarna wil ik proberen Birma in te reizen. Ik hoop dat het lukt in Kunming een visum te regelen.
Omdat ik moest 'wachten' op mijn visum ben ik langer als gepland in Hanoi geweest. Maar rondwandelen door deze stad en optrekken met de mensen uit het hostel die kwamen en gingen was goed vermaak voor deze dagen!
Vietnam in vogelvlucht (Heb ook mijn globale route op het routekaartje geplot)
Ho chi minh: kennismaking met de aziatische chaos(verkeer, staatstandjes en straatverkopers en motertaxi chauffeurs die zich graag kenbaarmaken)
Mekong: toeristische sightseeing tussen, in mijn ogen, ongelukkige hardwerkende mensen. Niet mijn favoriete omgeving.
Mui ne: bijkomen van eerste indrukken en het besluit om geen brommer/moter te kopen. Dus dan maar een fiets huren voor wat meer vrijheid!
Dalat: indruk van gelukkigere mensen! Mountainbiken en brommeren met een nederlands stel!
Buon ma thout: ' verdwaald' met de scooters na bezoek nationalpark (ook met de nederlanders). Race om niet in het pikkedonker te stranden. Onze simpele scooters hadden het zwaar met de, slechte, onverharde weg. Maar het gebied waar we doorreden was prachtig!!! (helaas geen foto's).
Qui Nhon: raar dorp met te veel mannen
Hoi an: ontmoeten van Sarah, een Australische. De start van twee weken bizarre 'sisterhood' vriendschap. Zo geweldig.
Hue: Kerstavond ala cocktails, eten, cocktails en Jenga! samen met Dan en Oli, twee engelsen waarmee we die twee weken vaak mee hebben afgesproken (ze reisde ongeveer dezelfde route).
Nihn binh: ' Jungle' natuurpark & prachtig landschap! Ultimate freedom! Maaltijd met iets te veel kip ;)(zie foto)!
Cat ba: de overtocht: een boot vol ratten en wc met seavieuw (oftewel gewoon achter op het dek). Brommeren en hiken rond het eiland! Een tour naar Halongbay met kajaken en ' winter' zwemmen (we zijn voor gek verklaard maar het water was zo koud helemaal niet)!
Hanoi: Oud & nieuw met Sarah, Dan & Oli in locale kroeg 2012 ingedanst! Verjaardag was een ontbijtje met nog te brakke Sarah. Later op de dag een fijne massage (cadeau van Sarah). Savond drankjes met de jongens en tijd om afscheid te nemen. Allemaal weer een andere kant op!
Mai chau: Als vervanging van Sapa (te koud) bezoeken van de hilltribes hier. 3dgn waarvan een dag een 7uur hike met lunch bij andere tribe, prachtige mensen!
En nu dus weer Hanoi!
Tussendoor, vanzelfsprekend, zoveel mensen ontmoet. Zowel vietnamesen en (mede)reizigers! Het goede leven.
Een van de typische avonturen waar we, sarah en ik, in belandde was een ware rivaliteitstrijd tussen twee straatstalletjes (maar ondertussen wel keihard worden afgezet ;o).
Op onze gehuurde fietsjes waren we onderweg naar een tempel. Eenmaal daar, was er, zoals op veel plekken hier " bewaakte" stalling. Wij besloten is plaats van de stalling onze fieten te parkeren bij een van de straatbarretjes. Rond kijkend naar welke we wilde kiezen werden we meegesleept en "gedwongen" om onze fietsen te parkeren bij een desbetreffend stalletje. Dit was geen probleem als er maar een was. Maar er waren twee dametjes die onze klandizie wel zagen zitten. Tussen het geschreeuw en de hectische gedrag van de vrouwtjes door besloten wij te splitsen en bij beide wat te bestellen. De vrouwtjes leken niet helemaal tevreden met dit besluit. De stoeltjes die wij in het midden plaatste werden tot drie keer toe prompt terug verplaatst. Toen ze eindelijk begrepen wat ons plan was konden ze stoppen met kibbelen.. Anyway toen kwam het. Mijn mevrouwtje wilde namelijk voor de koffie die ik bestelde 4x zoveel hebben als 'normaal'. Na enig geemmer over de prijs en duidelijk te hebben gemaakt dat ze die koffie anders zelf op kon drinken uiteindelijk toch nog een redelijk betaalbare koffie gedronken (en hij was heerlijk :D). Al kon de vrouw het niet laten bij ons te komen zitten en om de havenklap te roepen dat de kokosnoot die Sarah voor 20000 bij de buurvrouw had gekocht bij haar maar 10000 kostte (jaja)! Geweldige types die vietnamesen ;D!! (Sarah heeft een aantal prachtige illustrative foto's hiervan maar die heb ik nog niet)
Zo zou ik pagina's vol kunnen schrijven over alle "kleine/grote" belevenissen!
Maar ik heb ook super veel zin om naar China te gaan, met name omdat ik dan de ervaringen en mijn ideeen over Vietnam kan vergelijken met een ander niet westers/aziatisch land (heb veel mensen gesproken die Vietnam niet zo leuk vonden).
Dit was het bericht voor nu! Liefs van het prinsesje. Want zo voelt het de meeste tijd. Wat een luxe om zo rondtereizen, de vrijheid om bijna alles te kunnen doen mogelijk is. Te gaan en staan waar ik wil en met de mensen optetrekken die leuk zijn (;D)!

Geniet ervan!
Fijn om te lezen allemaal, op naar china
Hier in Nederland is het nog steeds niet vreselijk koud en vooral nat.. dus je mist echt niets! Geniet er van.
Fietsen is de BOMB maar dat weet je.
Veel reis plezier, en doe voorzichtig
Riekus